Čo sú preventívne aktivity?
S príchodom odborných zamestnancov do škôl pribudla nová činnosť, a to realizácia preventívnych aktivít. Samozrejme, že k budovaniu pozitívnej klímy v škole prispievajú všetci zamestnanci školy, no za realizáciu preventívnych programov je zodpovedný v našej škole primárne školský psychológ. Pomocou aktívne realizovaných preventívnych programov v školských triedach školský psychológ napomáha k budovaniu pozitívnej klímy školskej triedy a celej školy. Cieľom realizácie týchto aktivít je predchádzať výskytu sociálno-patologických javov. Stále je lepšie dopredu predchádzať problémom, než neskôr odstraňovať ich negatívne dôsledky.
V rámci svojej práce sa zameriavam najmä na primárnu prevenciu. Cieľom primárnej prevencie je včasne predchádzať sociálno-patologickým javovom, kde pracujem so zdravou klímou školskej triedy. Formou hrových aktivít a zážitkovej hodiny napomáham žiakom budovať zdravé sebavedomie, prispievať k ich optimálnej sebaúcte, empatii, sebadôvere, sebahodnote. Učím ich správnemu nastaveniu vlastných hraníc, podporujem ich vo vyjadrení potrieb a eliminujem potrebu byť dokonalým človekom. Týmto aktívne prispievam k eliminácii výskytu sociálno-patologických javov v našej škole. Súčasťou preventívnych programov sú rôzne prednášky na témy: šikanovanie, kyberšikanovanie, tolerancia, rozdiely medzi mužskou a ženskou esenciou, ako aj cesta ženy u dievčat, kde sa priamo dotýkam vyššie spomínaných tém.
Postupným nadobúdaním praxe sa stále viac utvrdzujem v tom, že budovanie vedomého vzťahu k sebe samému je priamo úmerné s výskytom rôznych konfliktov v spoločnosti. Vzťah k sebe samému považujem za kľúčový v napomáhaní budovania pozitívnej klímy v škole.
Selektívnu prevenciu realizujem v piatom ročníku, kde svoju pozornosť zameriavam najmä na nových žiakov, ktorí prichádzajú do už zabehnutého kolektívu a v prvom ročníku, kde napomáham prvákom s adaptáciou v novom prostredí. Pre bližšiu predstavu o tom, čo sú preventívne programy a ako vyzerá ich realizácia v praxi, si môžete pozrieť informácie poskytnuté v nižšie uvedených odkazoch.
Moje poďakovanie patrí vyučujúcej slovenského jazyka a literatúry Mgr. Márii Onderišinovej, ktorá je jazykovou korektorkou mojich textov.
Mgr. Barbara Bérešová
školská psychologička
Programy:
1. Depistáž zameraná na diagnostiku čiastkových funkcií 1. ročníka.
2. Preventívny program zameraný na zvládanie úzkosti, obáv a stresu pre žiakov 1. ročníka – klik
4. Rozvíjanie empatie a práca so selft – konceptom pre žiakov 3. a 4. ročníka v ZŠ- klik
5. Harmonické vzťahy a bezpečná klíma v školskej triede pre žiakov 5. a 6. ročníka v ZŠ -klik
6. Spôsoby zvládania konfliktov pre žiakov 7. ročníka v ZŠ – klik